Laatst had ik een displayport nodig. Of beter gezegd ik had er een heleboel nodig. We moesten de voorraad op werk aanvullen en het was dus online shoppen geblazen. Het was een te klein iets om via een echt zakelijk kanaal te doen, het was gewoon prijs vergelijken. Maar hoe werk je je nou door zo iets heen.

Kies

Het is een simpele prijsvergelijking toch? Niet altijd. De vraag is bij zo een zoektocht of je product homogeen of heterogeen is. Wanneer deze homogeen is dan kan je gaan googelen. Maar hoe zoek je goed? Het is belangrijk om verschillende zoektermen uit te proberen. Probeer in het hoofd te kruipen van een verkoper. Wanneer je alleen om prijs geef als verkoper, wat zeg je dan over het product. Welke specificaties geef je op en welke niet. Wat vermeld je en wat niet. Over het algemeen vind je vrij snel wat je zoekt. Wat echter kan helpen in je zoektoch is de Google Chrome extensie GInfinity. Wat deze voor je doet is dat deze automatisch de pagina voor je opent in Google als je beneden bent aangekomen. Hiermee kan je door middel van naar beneden scrollen wel tot pagina 33 gaan. Vervolgens kan je de hotkey Ctrl + F gebruiken om te zoeken naar “€”. Veel partijen die op prijs concurreren zetten maar al te graag hun prijs in de beschrijving. Zo kan je een zoekwoord goed vergelijken. Maar wat als deze anders is?

Heterogeniteit

Wanneer je verschillende producten hebt of verschillende specificaties moet afwegen op basis van prijs is Googelen vaak niet de juiste weg. Zelf gebruik ik hier het programma Parsehub voor. Deze stelt je in staat om te webscrapen. Wat deze software voor je doet is dat je een website kiest, elementen op die website selecteert en welke elementen daarbij horen. De software heeft dan zelf al snel door dat welke elementen je wilt hebben. deze kan je met oefening in 3 minuten opzetten en dan los laten op een site met een groot assortiment. Wat er dan vervolgens uitkomt is het complete aanbod van de website met alle specificaties en de prijs keuring in een Excelsheet. Vanaf daar kan je gemakkelijk vergelijkingen maken over wat een bepaalde spec kost en of die upgrade het waard is voor je. Voor je eigen shopping is dit handig als je iets duurs gaat kopen als een televisie. Voor intern is het handig omdat je meteen een rapportje erbij hebt.